כדורי הרגעה ללא מרשם / טבעיים

ג'ינסנג קוריאני / אסייתי

אחת האפשרות הטבעיות היעילות לטיפול בתסמיני חרדה ודיכאון היא ג'ינסנג אסייתי הנקרא גם ג'ינסנג קוריאני.

במאמר שלפניכם נתמקד בג'ינסנג הקוריאני (Panax ginseng), על תיאורו הבוטני, מרכיביו הפעילים, מנגנון הפעולה שלו, מינונים מומלצים למבוגרים ולילדים, תופעות לוואי אפשריות ואינטראקציות תרופתיות. בנוסף, נציג ונסכם מחקרים מדעיים התומכים בשימוש בג'ינסנג אסייתי לטיפול בהפרעות הקשורות לבריאות הנפש בכלל ולטיפול במתח, חרדה ודיכאון בפרט.

תיאור בוטני

ג'ינסנג אסייתי, הנו צמח עשבוני רב-שנתי, שמקורו ביערות מזרח אסיה, במיוחד בסין וקוריאה. ניתן לזהות את הג'ינסנג בנקל הודות לגבעולו הקצר והמסוקס ואשכולות העלים הירוקים. גדלים עליו פירות אדומים דמויי פירות יער.

החלק בצמח, המשמש לסגולותיו הרפואיות הוא השורש, שנקטף לאחר ארבע עד שש שנות צמיחה. שורש הג'ינסינג הקוריאני מיובש ומעובד לצורך שימוש במגוון תוספי ג'ינסנג, הכוללים כמוסות, אבקות ותה.

רכיבים פעילים

ניתן לייחס את הפוטנציאל הטיפולי של הג'ינסנג האסייתי לתערובת מורכבת של תרכובות ביו-אקטיביות, בעיקר ג'ינסנוסידיים או פנקסוזידים. ג'ינסנוסידיים הם הרכיבים הפעילים העיקריים שאחראים על התכונות האדפטוגניות והרפואיות של העשב.

זוהו למעלה מ-30 ג'ינסנוסידיים שונים בג'ינסנג קוריאני, כאשר Rb1, Rb2, Rc, Rd, Re ו-Rg1 הם מהבולטים שבהם.

מנגנון פעולה

ג'ינסנג קוריאני מציע גישה רב-גונית לניהול מתח, חרדה ודיכאון:

מאפיינים אדפטוגניים:

ג'ינסנוסידיים פועלים כאדפטוגנים, המווסתים את תגובת הגוף ללחץ. הם מקיימים אינטראקציה עם ציר ההיפותלמוס-יותרת המוח-אדרנל (HPA), עוזרים לשמור על רמות קורטיזול מאוזנות ולהפחית תגובות פיזיולוגיות הנגרמות על ידי מתח.

ויסות פעילות נוירוטרנסמיטורים רלוונטיים:

ג'ינסנג אסייתי עשוי להשפיע על מערכות נוירוטרנסמיטורים, הכוללות סרוטונין, דופמין ונוראפינפרין, שידועים כחיוניים לוויסות מצב הרוח. ויסות נוירוטרנסמיטורים אלה, עשוי להקל על תסמיני חרדה ודיכאון.

השפעות נוגדות דלקת:

דלקת כרונית נקשרת להתפתחות של הפרעות מצב רוח. ג'ינסנג אסייתי הוכיח תכונות אנטי דלקתיות, שעשויות להפחית תסמיני דיכאון שנגרמו כתוצאה מדלקת.

מינון מומלץ

המינון המתאים של ג'ינסנג אסייתי יכול להשתנות בהתאם לגורמים כמו גיל, בריאות כללית והפורמולה הספציפית (קפסולה, אבקה או תה). בדרך כלל, למבוגרים, מומלצת מנה יומית של 200-400 מיליגרם של תמצית ג'ינסנג אסיאתית סטנדרטית (המכילה 4-7% ג'ינסנוזידים). נין ליטול מינון זה תוך חלוקתו למספר מנות לאורך היום.

עבור ילדים, חיוני להתייעץ עם מומחה לגבי המינון המתאים, מכיוון שמוצרי ג'ינסנג עלולים שלא להתאים לכל קבוצות הגיל.

מחקרים מדעיים

להלן רשימת מחקרים מדעיים התומכים בשימוש בג'ינסנג קוריאני לטיפול במצבים רפואיים שונים:

מתח, חרדה ודיכאון

  1. גוף האדם מפריש הורמונים וציטוקינים דלקתיים, תחת סוגים מסוימים של מתח. ומתח כרוני יכול לקדם התפתחות של חרדה, דיכאון ואפילו הפרעות פאניקה. לכן, לעתים קרובות נעשה שימוש באדפטוגנים להתמודדות עם לחץ יומיומי ו/או במקום העבודה. ג'ינסנג מראה[1] יכולת מצוינת בוויסות מתח, בהשוואה לזה שמוצג על ידי אדפטוגנים אחרים. מחקרים[2] in-vivo (באורגניזם חי) הראו גם הם שלג'ינסנג יש השפעות נוגדות לחץ מעולות.
  2.  ג'ינסנג יכול לשפר את התגובה הגופנית הנוצרת בזמן התמודדות עם סביבה מלחיצה, באמצעות ויסות תפקוד ציר ההיפותלמוס-בלוטת יותרת המוח-בלוטת יותרת הכליה[3] (HPA).  יש לו גם יכולת[4] טיפולית פוטנציאלית בחולים עם הפרעות בציר HPA הקשורות להפרשת יתר של קורטיזול, הכוללות דיכאון, אסטמה, יתר לחץ דם והפרעת דחק פוסט-טראומטית.

מחלות כלי דם

ג'ינסנג הוא נוגד חמצון יעיל, וגם משפר את תפקוד כלי הדם ומונע קרישי דם. השפעות אלו משפרות באופן חיובי את בריאות הלב וכלי הדם[5].  ג'ינסנג מדכא את הלחץ החימצוני הנגרם על ידי איסכמיה (הגבלה באספקת דם לרקמה), הגורם העיקרי של נזק לרקמות הנגרם משבץ. הצמח פועל לוויסות נמק של תאי מוח וייצור גורמים מעודדי דלקת, ובכך תורם למניעת [6]דלקת מוח קטלנית.

דלקת פרקים

ג'ינסנג תורם למניעת התפתחות מחלות אוטואימוניות באמצעות יכולתו לדכא הפרשת יתר של ציטוקינים מעוררי דלקת, הנגרמת בשל מתח מתמשך. לכן, הוא יעיל[7] במניעת דלקת מפרקים. TNF-α, ציטוקין פרו-דלקתי, שיכול לגרום לדלקת מפרקים מוקדמת או להאיץ חדירת תאי דלקת למפרקים. כלומר ביכולתו לסייע במניעת התהליך האוטואימוני העומד בבסיס דלקת פרקים על ידי עיכוב הציטוקין הפרו-דלקתי העיקרי, TNF-α.

תופעות לוואי ואינטראקציות תרופתיות

ג'ינסנג אסייתי נחשב בדרך כלל בטוח, כאשר נעשה בו שימוש במינונים המתאימים. עם זאת, הוא עלול לגרום לתופעות לוואי אצל אנשים מסוימים, הכוללות:

  • נדודי שינה: מינונים גבוהים של ג'ינסנג, במיוחד אם נצרכים בערב, עלולים להוביל לקשיי הירדמות.
  • עצבנות: חלק מהאנשים עלולים לחוות אי שקט או עצבנות כתופעת לוואי.
  • הפרעות במערכת העיכול: ג'ינסנג קוריאני עלול לגרום לאי נוחות במערכת העיכול, כגון בחילות או שלשולים, אצל אנשים מסוימים.
  • תנודות בלחץ הדם: ג'ינסנג עלול להשפיע על לחץ הדם, ולכן אנשים עם יתר לחץ דם צריכים להשתמש בו בזהירות רבה תוך התייעצות עם הרופא המטפל.
  • תגובות אלרגיות: אנשים עלולים לחוות תגובות אלרגיות לג'ינסנג לעתים רחוקות, הכוללות פריחה בעור או גירוד.

כמו כן עלולה להיות אינטראקציה בין ג'ינסנג לתרופות מסוימות, כגון נוגדי קרישה, תרופות לסוכרת ותרופות המדכאות את המערכת החיסונית. התייעצו עם מומחה לפני שילוב ג'ינסנג אסייתי במשטר הדיאטה שלכם, במיוחד אם אתם נוטלים תרופות מרשם או סובלים ממחלות רקע.

סיכום ומסקנות

לסיכום, ג'ינסנג קוריאני / אסייתי הנו אפשרות טבעית ומבטיחה עבור אנשים המחפשים הקלה מתופעות הקשורות למתח, חרדה ודיכאון. עם זאת, חיוני להתייעץ עם מומחה לפני תחילת טיפול בצמחי מרפא, במיוחד עבור ילדים, קשישים ואנשים עם מחלות רקע או שנוטלים תרופות מרשם.

הראיות המדעיות התומכות ביתרונות של הג'ינסנג האסייתי לטיפול והקלה על הפרעות הקשורות בבריאות הנפש, מדגישות את חשיבותו כאלטרנטיבה ראויה ו/או גישה משלימה לטיפולים מסורתיים וקונבנציונאליים כאחד.

ביבליוגרפיה

  • [1] Rege NN, Thatte UM, Dahanukar SA. Adaptogenic properties of six rasayana herbs used in Ayurvedic medicine. Phytother Res. 1999 Jun;13(4):275-91. doi: 10.1002/(SICI)1099-1573(199906)13:4<275::AID-PTR510>3.0.CO;2-S. PMID: 10404532. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10404532/
  • [2] Kim EH, Kim IH, Lee MJ, Thach Nguyen C, Ha JA, Lee SC, Choi S, Choi KT, Pyo S, Rhee DK. Anti-oxidative stress effect of red ginseng in the brain is mediated by peptidyl arginine deiminase type IV (PADI4) repression via estrogen receptor (ER) β up-regulation. J Ethnopharmacol. 2013 Jul 9;148(2):474-85. doi: 10.1016/j.jep.2013.04.041. Epub 2013 May 7. PMID: 23665163. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23665163/
  • [3] Park JH, Cha HY, Seo JJ, Hong JT, Han K, Oh KW. Anxiolytic-like effects of ginseng in the elevated plus-maze model: comparison of red ginseng and sun ginseng. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2005 Jul;29(6):895-900. doi: 10.1016/j.pnpbp.2005.04.016. PMID: 16002200. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16002200/
  • [4] Choi JY, Woo TS, Yoon SY, Ike Campomayor Dela P, Choi YJ, Ahn HS, Lee YS, Yu GY, Cheong JH. Red ginseng supplementation more effectively alleviates psychological than physical fatigue. J Ginseng Res. 2011 Sep;35(3):331-8. doi: 10.5142/jgr.2011.35.3.331. PMID: 23717077; PMCID: PMC3659534. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23717077/
  • [5] Kim JH. Cardiovascular Diseases and Panax ginseng: A Review on Molecular Mechanisms and Medical Applications. J Ginseng Res. 2012 Jan;36(1):16-26. doi: 10.5142/jgr.2012.36.1.16. PMID: 23717100; PMCID: PMC3659571. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23717100/
  • [6] Rastogi V, Santiago-Moreno J, Doré S. Ginseng: a promising neuroprotective strategy in stroke. Front Cell Neurosci. 2015 Jan 20;8:457. doi: 10.3389/fncel.2014.00457. PMID: 25653588; PMCID: PMC4299449. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25653588/
  • [7] Kim HA, Kim S, Chang SH, Hwang HJ, Choi YN. Anti-arthritic effect of ginsenoside Rb1 on collagen induced arthritis in mice. Int Immunopharmacol. 2007 Oct;7(10):1286-91. doi: 10.1016/j.intimp.2007.05.006. Epub 2007 Jun 26. PMID: 17673143. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17673143/

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות