נוגדי דיכאון טבעיים

שימוש רפואי באשווגנדה

אשווגנדה משמש לרוב להפחתת חרדה, מתח נפשי וטיפול במספר מצבים רפואיים כרוניים. נתמקד במאמר זה במחקרים רפואיים עדכניים הקשורים לצמח.

מהי אשווגנדה?

אשווגנדה (שם מדעי Withania somnifera), ידוע גם בשמות 'ג'ינסנג הודי', 'ויתניה משכרת' או 'ויתניה מרדימה'.

מדובר בצמח עשבוני (גבעול לא מעוצה), רעיל ורב-שנתי, המשתייך למשפחת הסולניים (מונה כ-100 סוגים ויותר מ-2500 מיני צמחים). הצמח נפוץ באסיה ואפריקה, בעיקר במקומות יבשים. בישראל הוא גדל ברוב אזורי הארץ.

האשווגנדה מוכר כצמח מרפא ונעשה בו שימוש ברפואה העממית ואיור-ודה (שיטת טיפול הודית עתיקה) למעלה מ-3,000 שנה.ונחשב ברפואה האלטרנטיבית כאדפטוגן (צמח המייצב ותומך במצבי מתח כרוניים).

אשווגנדה לטיפול בחרדה ומתח נפשי

מחקר[1] שפורסם בשנת 2021 מצא כי תמציות עלים ושורש אשווגנדה הביאו להשפעה נוגדת מתח וחרדה בבעלי חיים ובני אדם כאחד. כמו כן נמצא כי חל שיפור בתסמיני דיכאון ונדודי שינה.

במחקר[2] נוסף משנת 2019 עולה שתמציות עלים ושורשים של אשווגנדה גורמת לשיפור יכולת הזיכרון של חולים עם PTSD (הפרעת דחק פוסט טראומטית). הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. זאת ככל הנראה הודות להשפעה של הצמח בשימור שינויים במכניזם האנטיאוקסידנטי בהיפוקמפוס (אזור במוח לו תפקיד בזיכרון ובניווט).

במחקר[3] משנת 2019 נמצא כי נטילת תוסף אשווגדנה למשך 8 שבועות הפחית את רמות הקורטיזול – וביחס ישר את רמות העייפות, החרדה והלחץ הנפשי במשתתפים.

מחקר[4] משנת 2019 גורס כי ההשפעה המרגיעה של אשווגנדה נובעת מפעולתה על ציר ההיפותלמוס – בלוטת יותרת המוח – בלוטת יותרת הכליה (ציר ה-HPA) שמהווה את מערכת הדחק המרכזית בגוף.

מחקר[5] משנת 2020 בחן את את האפקטיביות והטולרביליות (היכולת להתרגל לחומר) של תמצית שורש אשווגנדה בזקנים, שקיבלו את תמצית הצמח לשיפור השינה ואיכות החיים הכללית. הממצאים הצביעו תועלת בשיפור איכות השינה והרגשת רעננות וערנות טובים יותר לאחר שנת לילה.

תועלת במצבים נוספים

במחקרים נוספים נמצא כי אשווגנדה מביאה תועלת במצבים הבאים:
א. מגבירה כוח הפיזי וצריכת החמצן במהלך פעילות גופנית, ומביאה לשיפור ביצועים ספורטיביים.
ב. מפחיתה תסמינים של מצבים נפשיים (כאשר ניתנת בשילוב עם תרופות אחרות) כמו דיכאון וסכיזופרניה.
ג. משפרת זכרון, ריכוז, זמן תגובה ותפקוד מוחי.
ד. משככת כאבים הנובעים מדלקת פרקים שגרונית.
ה. מסייעת לשליטה ברמות הסוכר. מחקר[6] משנת 2020 גורס שאשווגנדה מביאה תועלת בהפחתת רמות הסוכר והכולסטרול בחולי סוכרת. אך נדרשים מחקרים נוספים שיתמכו במסקנות מחקר זה.
ו. שיפור בליבידו והתפקוד המיני אצל נשים.
ז. שיפור הפוריות ורמות הטסטוסטרון בגברים.

תופעות לוואי ידועות

אצל מרבית האנשים מדובר בצמח בטוח לשימוש. עם זאת, כדאי לנשים הרות (במינון גבוה הוא עלול לגרום הפלה) או מניקות להימנע מלצרוך אותו. לעתים נדירות צריכת הצמח כתוסף מזון עלולה לגרום להפרעות בכבד. לכן כדאי להימנע מלצרוך מוצר שאינו מפוקח העלול להכיל מזהמים.

חשוב לא לעבור את הכמויות המומלצות כדי להימנע מתופעות לוואי, ובעיקר גירוי של הקיבה שעלולה לגרום שלשול, בחילה, הקאה, גזים ונפיחות וכאבי ראש. כמו כן ייתכנו אינטראקציות עם תרופות מסויימות כגון: תרופות לטיפול בדיכאון ותרופות המשפיעות על מערכת העצבים, תרופות לטיפול בתת פעילות בלוטת התריס, תרופות לסוכרת ותרופות ללחץ דם.

ביבליוגרפיה

  • [1] Speers AB, Cabey KA, Soumyanath A, Wright KM. Effects of Withania somnifera (Ashwagandha) on Stress and the Stress- Related Neuropsychiatric Disorders Anxiety, Depression, and Insomnia. Curr Neuropharmacol. 2021;19(9):1468-1495. doi: 10.2174/1570159X19666210712151556. PMID: 34254920; PMCID: PMC8762185. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34254920/
  • [2] Alzoubi KH, Al Hilo AS, Al-Balas QA, El-Salem K, El-Elimat T, Alali FQ. Withania somnifera root powder protects againist post-traumatic stress disorder-induced memory impairment. Mol Biol Rep. 2019 Oct;46(5):4709-4715. doi: 10.1007/s11033-019-04915-3. Epub 2019 Jun 19. PMID: 31218539. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31218539/
  • [3] Salve J, Pate S, Debnath K, Langade D. Adaptogenic and Anxiolytic Effects of Ashwagandha Root Extract in Healthy Adults: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Clinical Study. Cureus. 2019 Dec 25;11(12):e6466. doi: 10.7759/cureus.6466. PMID: 32021735; PMCID: PMC6979308. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6979308
  • [4] Lopresti AL, Smith SJ, Malvi H, Kodgule R. An investigation into the stress-relieving and pharmacological actions of an ashwagandha (Withania somnifera) extract: A randomized, double-blind, placebo-controlled study. Medicine (Baltimore). 2019 Sep;98(37):e17186. doi: 10.1097/MD.0000000000017186. PMID: 31517876; PMCID: PMC6750292. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6750292
  • [5] Kelgane SB, Salve J, Sampara P, Debnath K. Efficacy and Tolerability of Ashwagandha Root Extract in the Elderly for Improvement of General Well-being and Sleep: A Prospective, Randomized, Double-blind, Placebo-controlled Study. Cureus. 2020 Feb 23;12(2):e7083. doi: 10.7759/cureus.7083. PMID: 32226684; PMCID: PMC7096075. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7096075/
  • [6] Sharanbasappa Durg and others, Withania somnifera (Ashwagandha) in neurobehavioural disorders induced by brain oxidative stress in rodents: a systematic review and meta-analysis, Journal of Pharmacy and Pharmacology, Volume 67, Issue 7, July 2015, Pages 879–899, https://doi.org/10.1111/jphp.12398

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות