כללימרכזינוגדי דיכאון טבעיים

נוגדי דיכאון טבעיים

נוגדי דיכאון טבעיים רבים מהווים אלטרנטיבה מצוינת, עם פחות תופעות לוואי, לתרופות מרשם.

כדורים/תרופות נגד דיכאון ללא מרשם

דיכאון הוא אחת מההפרעות הנפשיות הנפוצות ביותר, המשפיעה על כ 1.5 מיליון ישראלים מדי שנה. ההערכה גורסת כי 1 מתוך 10 מבוגרים לוקח ברגע זה תרופות נגד דיכאון המחייבות מרשם רופא. עם זאת, לכדורים נגד דיכאון המחייבים מרשם יכולות להיות תופעות לוואי שהמטופל אינו מסוגל להתמודד איתן. כמו כן, כדורים נגד דיכאון אינן פועלים או אינן פועלים באופן יעיל על כמחצית מהנוטלים אותם.

במאמר זה נסקור תרופות נגד דיכאון ללא מרשם, הנקראות גם נוגדי דיכאון טבעיים, עם יעילות הדומה לכדורי מרשם ועם פחות תופעות לוואי.

כדורים טבעיים נגד דיכאון / טיפול טבעי

כאשר את/ה מרגיש/ה מדוכא/ת, מטבע הדברים את/ה רוצה הקלה, וכמה שיותר מהר. עם זאת, ייתכן שבגלל הדיכאון תסבלו מחוסר מוטיבציה חוסר אנרגיה או תשישות שיקשו עליכם לבצע שינויים חשובים באורח החיים שאתם יודעים שעליכם לבצע כדי להרגיש טוב יותר.

כדורים טבעים נגד דיכאון ללא מרשם רופא יכולים בהחלט לעזור. לקיחת התוסף המתאים יכולה להתניע את הדרך שלך חזרה לאיכות החיים שהייתה לפני הצלילה לדיכאון.

להלן 9 כדורים טבעיים נגד דיכאון ותרופות ללא מרשם רופא. מומלץ לקרוא ולבחור את התוסף שמתאים לתסמינים שלך.

כורכומין

כורכומין הוא החומר הפעיל העיקרי בכורכום ונחשב לתבלין הנפוץ ביותר במטבח ההודי. תוספי כורכומין יעילים[1] לדיכאון בדומה לסרוקסט או פבוקסיל (פועלים על המערכת הסרוטונרגית במוח). ראוי לציין, כי נמצא שכאשר כורכום נלקח בשילוב נוגדי דיכאון, זה משפר את יעילות התרופה. כורכומין פועלת באמצעות הגדלת רמות הסרוטונין והדופמין.

לסיכום: סרוטונין ודופמין הם כימיקלים הנמצא במוח ואחראים על מצב הרוח. במידה ואת/ה סובל/ת מדיכאון קשה או דיכאון המשולב עם OCD (הפרעה טורדנית כפייתית) – מומלץ לשקול הוספת כורכומין.

EGCG (נוגד חמצון בתה ירוק)

במחקר[2] נמצא ששתיית תה ירוק על בסיס יומי מפחיתה את הסיכון לדיכאון ב -44% באוכלוסיה מבוגרת. ה- epigallocatechin gallate – EGCG, הינו אחד הרכיבים הפעילים העיקריים שיש בתה ירוק, ונחשב לרכיב שאחראי לסגולות התה הירוק. ה- EGCG מגביר עמידות ללחץ נפשי ויעיל נגד חרדה בדומה לתרופות מרשם נגד חרדה.

אחת הדרכים בהם הוא פועל היא באמצעות נרמול פעילות ה – GABA  – gamma-aminobutyric acid, שהינו כימיקל מוחי שפועל להרגעה ומכונה גם ה"וואליום של הטבע". דרך מעניינת נוספת של פעולת ה- EGCG היא באמצעות שינוי הדפוס של גלי המוח, באופן שמביא אותך למצב רוגע עם קשב (בדומה ליוגה או מדיטציה).

הדרך הטובה ביותר ללקיחת  EGCG היא באמצעות תה ירוק ולא כתוסף מזון. זאת כיוון שבנטילת תוסף EGCG – רק 1% מהחומר הפעיל נספג בגוף. בנוסף, כאשר לוקחים EGCG בצורת תוסף, מחמיצים את הסינרגיה בין חומצת האמינו אל-תיאנין (מכונה "פרוזאק טבעי") וה- EGCG, שהינו תרכובת מרגיעה נוספת הנמצאת בתה ירוק ובקפאין.

לסיכום: שלושת המרכיבים הללו פועלים יחד לשיפור הזיכרון, תשומת הלב וכושר הלמידה. מומלץ לשתות תה ירוק במידה והדיכאון שלך מלווה בחרדה, מתח נפשי או בעיות ריכוז.

שמן דגים

נמצא[3] קשר בין דיכאון נקשר לרמות תת-אופטימליות של חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה -3. המקור התזונתי הטוב ביותר של שומנים מסוג אומגה -3 הוא דגי מים קרים כגון סלמון וסרדינים. מחסור של חומצת שומן ספציפית של אומגה -3, חומצה דוקוסאהקסאנואית (DHA), נמצאה כקשורה לדיכאון, הפרעה דו קוטבית (מאניה דיפרסיה) וסכיזופרניה. עוד חומצה ספציפית של אומגה 3,

עוד אומגה 3, חומצה איקוסאפנטאנואית (EPA), נמצא גם כן כמפחיתה דיכאון. במידה ודגים אינם חלק קבוע מהדיאטה שלך, מומלץ לקנות שמן דגים שמכיל DHA ו- EPA. כמו כן, כדאי לדעת שאם את/ה לוקח/ת תרופה נגד דיכאון, אכילת דגים משפרת את יעילות התרופה.

אצטיל אל קרניטין

אצטיל אל קרניטין  (Acetyl-l-carnitine) הנה חומצת אמינו עם תכונות שידועות כמגבירות את היכולת המוחית ובעלת תכונות אנטי אייג'ינג. אצטיל אל קרניטין פועל בעיקר באמצעות יצירת אצטילכולין, שהינו נוירוטרנסמיטר שקשור לזיכרון ולמידה. מעניין לדעת שהתרופות לאלצהיימר פועלות באמצעות חסימת ההתפרקות של האצטילכולין במוח.

לאצטיל אל קרניטין יש אפקט מהיר נגד דיכאון. פעולתו מתחילה לרוב בתוך מספר ימים (פי כמה יותר מהר מתרופות מרשם). אפקט אנטי דיכאוני זה נצפה גם בקרב קשישים[4] שלרוב נוטים להגיב לאט יותר.

טריפטופן

טריפטופן הוא חומצת אמינו חיונית שמשמשת לייצור סרוטונין ומלטונין (הורמון שתפקידו לווסת את תהליך השינה). כמה מחקרים[5] מבוקרים הראו כי הטריפטופן יעיל עבור דיכאון בדומה לכדורים נגד דיכאון ולכן יכול לשמש כדור טבעי נגד דיכאון.  עוד התגלה כי מגוון רחב של הפרעות נמצאו אצל אנשים עם רמות נמוכות של טריפטופן.

אינטראקציהבין טריפטופאן לאצטילכולין

מלבד דיכאון, לטריפטופן יש ערך טיפולי עבור הפרעת היפראקטיביות, קשב וריכוז – ADHD, הפרעה טורדנית כפייתית – OCD, חרדה, נדודי שינה (אינסומניה), הפרעה דו קוטבית (מאניה דיפרסיה), סכיזופרניה ועוד.

קיים פרדוקס כאשר מדובר בצריכת טריפטופן דרך אוכל. הטריפטופן נמצא במזונות עם חלבון מן החי כמו בשר וביצים, אך נוכחותו של חלבון, חוסם את הסינתזה של טריפטופן והפיכתו לסרוטונין. מסיבה זו, תוספי טריפטופן פועלים טוב יותר להגדלת רמות הטריפטופן בגוף מאשר טריפטופן הנמצא במזון.

הערת עורך: לתשומת ליבכם, אין לצרוך תוסף טריפטופן יחד עם נוגדי דיכאון מסוג SSRI. הדבר עלול לגרום למצב רפואי חמור ומסוכן המכונה תסמונת סרוטונין.

זְעַפרָן

זעפרן הוא תבלין נדיר ויקר מאוד. הוא ידוע ומוכר כתבלין קולינרי יוקרתי, צהוב ומבריק, אך פחות בשל סגולותיו כטיפול טבעי לדיכאון. במחקרים [6]נמצא שגם הזעפרן פועל בדומה לקבוצת הכדורים נגד דיכאון, למשל פרוזאק, הפועלים על המערכת הסרוטונרגית.

כאשר קונים זעפרן לצורך טיפול בדיכאון, האיכות חשובה מאוד ולמעשה קריטית ולכן יש לוודא שהתוסף יהיה תמצית סטנדרטית של פרח הכרכום התרבותי, שמגיע מחברה מוכרת ואמינה. במידה וכתוב על תווית התכשיר "תמצית זעפרן", היו כמעט בטוחים שאין מדובר ב"דבר האמיתי".

זעפרן מקסיקני, זעפרן אמריקאי וזעפרן אחו (רעיל) הם דוגמאות של תבליני זעפרן אחרים בהם אתם עשויים להיתקל כאשר אתם מחפשים את הדבר האמיתי. בשל מחירו הגבוה וסגולותיו, אין להתפלא שתעשיית הזיופים סביב הזעפרן גדולה ונפוצה. ישנה רשימה של מעל 100 רכיבים ששימשו לצורך זיוף זעפרן, כולל פרחי ציפורן, פרגים, סיבי סלק ועוד.

לסיכום: תוספי זעפרן רבים נמכרים לצורך ירידה במשקל כיוון שאחת מסגולותיו הרבות של תבלין הפלא הזה היא דיכוי תיאבון. לכן אם את/ה מדוכא/ת וגם רוצה לרדת במשקל במקביל – זעפרן יכול להיות בחירה טובה.

לחצו להמשך המאמר – נוגדי דיכאון טבעיים – חלק ב

ביבליוגרפיה

  • [1] Lopresti AL, Maes M, Maker GL, Hood SD, Drummond PD. Curcumin for the treatment of major depression: a randomised, double-blind, placebo controlled study. J Affect Disord. 2014;167:368-75. doi: 10.1016/j.jad.2014.06.001. Epub 2014 Jun 11. PMID: 25046624.
  • [2] Niu, K, Hozawa, A, Kuriyama, S et al. (2009) Green tea consumption is associated with depressive symptoms in the elderly. Am J Clin Nutr 90, 1615–1622.Google Scholar
  • [3] Mehdi S, Manohar K, Shariff A, Kinattingal N, Wani SUD, Alshehri S, Imam MT, Shakeel F, Krishna KL. Omega-3 Fatty Acids Supplementation in the Treatment of Depression: An Observational Study. J Pers Med. 2023 Jan 27;13(2):224. doi: 10.3390/jpm13020224. PMID: 36836458; PMCID: PMC9962071.
  • [4] Veronese N, Stubbs B, Solmi M, Ajnakina O, Carvalho AF, Maggi S. Acetyl-L-Carnitine Supplementation and the Treatment of Depressive Symptoms: A Systematic Review and Meta-Analysis. Psychosom Med. 2018 Feb/Mar;80(2):154-159. doi: 10.1097/PSY.0000000000000537. PMID: 29076953.
  • [5] Jenkins TA, Nguyen JC, Polglaze KE, Bertrand PP. Influence of Tryptophan and Serotonin on Mood and Cognition with a Possible Role of the Gut-Brain Axis. Nutrients. 2016 Jan 20;8(1):56. doi: 10.3390/nu8010056. PMID: 26805875; PMCID: PMC4728667.
  • [6] Shafiee, Mojtaba & Arekhi, Soheil & Omranzadeh, Alireza & Sahebkar, Amirhossein. (2017). Saffron in the treatment of depression, anxiety and other mental disorders: Current evidence and potential mechanisms of action. Journal of Affective Disorders. 227. 10.1016/j.jad.2017.11.020.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות