מתח נפשי

מתח נפשי

מתח נפשי אינו בהכרח דבר שלילי.

במינונים קטנים, מתח נפשי יכול להיות מנוע צמיחה חיובי שיניע אותך להתקדם, להשתפר ולעשות את המיטב על מנת להצליח בעבודה ובמשימות שונות. עם זאת, כאשר את/ה נמצא/ת ופועל/ת כל הזמן במצב חירום, המוח והגוף שלך עלולים לשלם מחיר יקר.

תסמינים ואיזון נפשי

במידה ואת/ה מוצא/ת את עצמך תשוש/ה וסחוט/ה לעתים קרובות בשל מתח נפשי מוגזם, זה הסימן לכך עליך לפעול כדי להחזיר את מערכת העצבים שלך לאיזון.

ביכולתך להגן על עצמך – ולשפר את הדרך שבה את/ה חושב/ת ומרגיש/ה – באמצעות הקשבה לגופך למידה כיצד לזהות את התסמינים של מתח נפשי כרוני תוך נקיטת צעדים מתאימים להפגת מתחים והפחתת ההשפעות המזיקות שלו.

מהו מתח נפשי?

מתח נפשי הוא דרך התגובה הטבעית של הגוף לכל סוג של איום. כאשר אתם חשים בסכנה, בין אם אמיתית או מדומה, מערכות ההגנה של הגוף נכנסות לפעולה ב"הילוך גבוה" בתהליך מהיר ואוטומטי המכונה תגובת "הלחם או ברח".

תגובת מתח היא הדרך של הגוף להגן עליך. כשאת/ה עובד/ת, לחץ נפשי חיובי עוזר לך להישאר ממוקד/ת, אנרגטי/ת וערני/ת. במצבי חירום, מתח יכול להציל את חייך בכך שהוא נותן לך כוחות נוספים החיוניים כדי להגן על עצמך. למשל, לדחוף אותך ללחוץ במהירות ובחוזקה על הבלמים, כדי למנוע תאונת דרכים.

מתח נפשי חיובי יכול גם לעזור לך להשתפר על מנת לעמוד באתגרים. זה מה שמחדד את חושיך ונותן לך אנרגיה – למשל במהלך העברת מצגת חשובה בישיבת הנהלה. מתח נפשי מחדד את הריכוז שלך בזמן זריקות עונשין במשחק כדורסל או דוחף אותך ללמוד שעות ארוכות לקראת בחינה חשובה כאשר אתה מעדיף לצפות בטלוויזיה.

מה קורה כשהמתח הנפשי הופך כרוני?

מעבר לנקודה מסוימת, מתח נפשי ממושך[1] (כרוני) יפסיק להיות מועיל ויתחיל לגרום נזק רב לבריאותך, לפרודוקטיביות שלך, מצב הרוח, מערכות יחסים, ואיכות חייך.

מערכת העצבים אינה מספיק טובה מבחינת היכולת לאבחן בין סכנות פיזיות ורגשיות. אם ויכוח עם מכר, לו"ז לסיום עבודה או חוב לבנק גרמו לך מתח נפשי רב, גופך עלול להגיב בדיוק באותו האופן שהיה מגיב לו היית מתמודד עם מצב אמיתי של חיים או מוות. וככל שמערכת החירום שלך פועלות למשך זמן ממושך יותר, כך קל יותר להפעיל אותה וקשה יותר לכבות.

אם את/ה נוטה לפתח מתח נפשי לעתים קרובות, כמו רבים מאתנו בעולם התובעני של ימינו, הגוף שלך יהיה במצב של מתח נפשי ממושך ומוגבר, לעיתים אף ברוב הזמן. מצב זה עלול להוביל לבעיות בריאותיות רציניות מאחר ומתח נפשי ממושך (כרוני) משבש כמעט כל מערכת בגוף.

תסמינים

במצב ממושך

מתח נפשי ובעיקר מתח נפשי ממושך עלול לגרום כאמור לתסמינים[2] רבים ושונים ביניהם: דיכוי המערכת החיסונית ומחלות אוטו-אימוניות, שיבוש של מערכת העיכול והרבייה, הגדלת הסיכון להתקף לב ושבץ, בעיות עור כמו אקזמה ופסוריאזיס, הפרעות משקל, קושי בחשיבה וזיכרון, כאבים שונים (לחץ בחזה למשל), וכן האצה של תהליך ההזדקנות.

מתח נפשי ממושך אף עלול לפגוע במוח ולהפוך אותך לחשוף יותר לחרדה, דיכאון, והפרעות נפשיות נוספות.

הקושי והסכנה הגדולים ביותר עם מתח נפשי הוא הקלות הרבה שבה זה יכול להתרחש. את/ה מתרגל/ת להיות במצב של מתח מתמיד ואינך מודע/ת להשפעה הרבה שלו עליך. לכן חשוב להיות מודע/ת לעצמך ולבדוק האם את/ה סובלת מתסמיני אזהרה של מתח נפשי.

תסמינים פיזיים

כאבים, שלשולים או עצירות, בחילה והקאות, סחרחורת, לחץ בחזה, קצב לב מהיר (דפיקות לב), אובדן דחף מיני,  הצטננות או שפעת לעיתים קרובות.

תסמינים אמוציונליים

דיכאון וחוסר שמחת חיים, חרדה, מצב רוח רע, עצבנות ולעיתים כעס, תחושה שאת/ה מוצף/ת ברגשות, הרגשת בדידות, הפרעות נפשיות או רגשיות.

תסמינים התנהגותיים

אכילה מופרזת או מעטה, עודף או חוסר שינה, התרחקות מחברת אנשים אחרים, דחייה של משימות וחוסר תפקוד בעבודה ו/או בבית, שימוש בחומרים ממכרים (אלכוהול סיגריות, סמים), הרגלים שמעידים על עצבנות (נשיכת שפתיים, קסיסת ציפורניים).

תסמינים קוגניטיביים

הפרעות הקשורות[3] לזיכרון, קושי להתרכז בביצוע משימות, שיקול דעת לקוי, נטייה לראות את העולם באופן שלילי, דאגה מתמדת ומחשבה שמשהו רע עומד להתרחש.

ביבליוגרפיה

  • [1] Mariotti A. The effects of chronic stress on health: new insights into the molecular mechanisms of brain-body communication. Future Sci OA. 2015 Nov 1;1(3):FSO23. doi: 10.4155/fso.15.21. PMID: 28031896; PMCID: PMC5137920. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5137920/
  • [2] Yaribeygi H, Panahi Y, Sahraei H, Johnston TP, Sahebkar A. The impact of stress on body function: A review. EXCLI J. 2017 Jul 21;16:1057-1072. doi: 10.17179/excli2017-480. PMID: 28900385; PMCID: PMC5579396. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5579396/
  • [3] Scott SB, Graham-Engeland JE, Engeland CG, Smyth JM, Almeida DM, Katz MJ, Lipton RB, Mogle JA, Munoz E, Ram N, Sliwinski MJ. The Effects of Stress on Cognitive Aging, Physiology and Emotion (ESCAPE) Project. BMC Psychiatry. 2015 Jul 3;15:146. doi: 10.1186/s12888-015-0497-7. PMID: 26138700; PMCID: PMC4490700. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4490700/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות