אשווגנדה

אשווגנדה לטיפול בהפרעות שינה

לצד עניין הולך וגובר לשימוש בתרופות צמחיות, עולה לעתים קרובות השם אשווגנדה, כצמח בעל סגולות רפואיות רבות, לטיפול בהפרעות שינה ובמגוון מצבים רפואיים אחרים.

מאמר זה סוקר את צמח האשווגנדה, כולל רכיביו הפעילים, מנגנוני הפעולה, המינונים המומלצים, תופעות לוואי אפשריות ואינטראקציות תרופתיות. בסיומו יש אסמכתאות מדעיות התומכות בכתוב.

אשווגנדה

צמח אשווגנדה (Withania somnifera), הידוע גם בשמות ג’ינסנג הודי, וויתניה משכרת וויתניה מרדימה, הוא שיח קטן, שיכול להגיע לגובה של 30-150 ס”מ, ומקורו באזורים היבשים יותר של הודו, המזרח התיכון וחלקים מאפריקה.

הוא זכה לפרסום רב הודות לתכונותיו האדפטוגניות והמרפאות, כאשר השימוש העיקרי נעשה מהשורשים. הוא ידוע ביכולתו להפחית מתח נפשי, לשפר את התחושה הכללית, ולסייע בשיפור השינה. סגולות אלה הפכו אותו לצמח מרפא פופולרי ברפואה המסורתית בכלל והאיורוודה בפרט.

תיאור בוטני

עלי האשווגנדה ירוקים, פשוטים, אליפטיים ומסודרים לסירוגין לאורך הגבעול. הוא גדל לרוב באזורים צחיחים וצחיחים למחצה. ומשגשג בקרקעות מנוקזות היטב. גבעוליו מרובים ומסתעפים מהבסיס. הם יכולים להיות עציים, בצמחים בוגרים.

פרחיו קטנים, צבעם צהוב-ירקרק, ובעלי מראה פעמון. הם מקובצים בתפרחת. לאחר הפריחה, הצמח מייצר פירות יער קטנים, עגולים, כתומים-אדומים, המכילים זרעים.

החלק היקר והשימושי ביותר של הצמח הם השורשים שלו, שהם עבים, בשרניים וצבעם חום לבנבן. לשורשים יש ריח מובהק, המתואר לעתים קרובות כ”דמוי סוס” או “אשווגנדה” שמשמעו בהודית “חזק כמו סוס”, ושימש השראה לשם הצמח.

רכיבים פעילים

אשווגנדה מכיל מגוון תרכובות פעילות, ומרכיבים העיקריים כוללים:

  1. ויתנולודים (Withanolides): קבוצה של לקטונים (תרכובות אורגניות) סטרואידיאליים המצויים באשווגנדה.
  2. אלקלואידים (Alkaloids): למשל סומניפרין (somniferine) וסומנין (somnine) שעשויים לתרום להשפעותיו המרגיעות.
  3. סטרולים (פיטוסטרולים): תת-קבוצה של סטרואידים. בניסויים[1] קליניים נמצא שהם חוסמים את ספיגת הכולסטרול במעיים.

מנגנון פעולה

את התועלת של אשווגנדה, בטיפול בהפרעות שינה, ניתן לייחס למספר מנגנוני פעולה:

  1. הפחתת לחץ, חרדה ומתח: הוויתאנולידים באשווגנדה הן תרכובות בעלות תכונות אדפטוגניות, נמצא במחקר[2] שהן מסייעות לגוף לווסת את תגובת הלחץ ובכך להפחית לחץ וחרדה, לעודד רגיעה ולקדם שינה טובה יותר.
  2. אפקט חיקוי גאבא (GABA Mimetic): חלק מהמחקרים מצביעים על כך שלאשווגנדה עשוי להיות אפקט המחקה GABA, כלומר הצמח מסוגל לקיים אינטראקציה עם קולטנים של חומצה גמא-אמינו-בוטירית (GABA) במוח, ובכך לגרום להשפעות מרגיעות ומפחיתות וחרדה.
  3. ויסות קורטיזול: אשווגנדה הוכח כמווסת את רמות הקורטיזול, אשר ידוע כקשור לתגובת הלחץ של הגוף. רמות נמוכות יותר של קורטיזול יכולות לעזור להירגע ולישון טוב יותר.

מינון מומלץ במבוגרים ובילדים

המינון המומלץ לטיפול בהפרעות שינה צריך להיקבע בהתאם לגורמים אינדיבידואלים כמו גיל, ותגובה. עם זאת, המינונים השכיחים במבוגרים ובילדים הם כדלקמן:

  1. אבקת שורש אשווגנדה: מבוגרים יכולים לצרוך 300-500 מ”ג אבקת שורש אשווגנדה פעם עד פעמיים ביום, רצוי עם הארוחה. בילדים, המינונים צריכים להיות נמוכים משמעותית. כדאי להיוועץ במומחה.
  2. תמצית אשווגנדה (סטנדרטית): מבוגרים יכולים לצרוך 125-250 מ”ג תמצית אשווגנדה סטנדרטית פעם עד פעמיים ביום. לגביי ילדים, יש לקבוע מינון תו התייעצות עם בר סמכא.

תופעות לוואי

אשווגנדה נחשבת לרוב כבטוחה לשימוש, במינונים סבירים ומומלצים. עם זאת, אנשים מסוימים עשויים לסבול מתופעות לוואי, ובהן:

  1. בעיות במערכת העיכול: כאבי בטן, שלשולים או תחוש אי נוחות בבטן.
  2. תגובות אלרגיות: נחשבות לנדירות. אולם עלולות להופיע אצל אנשים מסוימים.
  3. ישנוניות: התכונות המרגיעות של אשווגנדה עשויות לגרום נמנום, ולכן רצוי לא לעסוק בפעילויות הדורשות ערנות לאחר הצריכה, כמו נהיגה.

אינטראקציות תרופתיות

אשווגנדה עלולה לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות, ובהן:

  1. תרופות הרגעה: השילוב עם תרופות הרגעה יכול להגביר את השפעותיהן.
  2. תרופות לבלוטת התריס: יכולה להיות השפעה על תפקוד בלוטת התריס. במידה ואתם נוטלים תרופות לבלוטת התריס, כמו אלטרוקסין, יש להתייעץ עם רופא לפני שימוש באשווגנדה.
  3. תרופות מדכאות חיסון: אשווגנדה עלולה להגביר את ההשפעות של תרופות מדכאות חיסון.

מספר מילים לסיכום

אשווגנדה, צמח שמשמש את הרפואה האיורוודית (תורת ריפוי הודית) המסורתית במשך מאות שנים, זוכה גם בימינו להכרה מדעית[3] בסגולותיו להקלה על הפרעות שינה, בעיקר בשל המרכיבים הפעילים שבו, כמו וויטנולידים ואלקלואידים, להם השפעות אדפטוגניות, נוגדות חרדה ומרגיעות.

הקפדה על שימוש במינונים מומלצים, ושימת לב לגבי תופעות לוואי אפשריות או אינטראקציות תרופתיות, אשווגנדה יכולה להוות תוספת חשובה, כחלק מגישה הוליסטית, לניהול הפרעות שינה.

ביבליוגרפיה

  • [1] Ostlund RE Jr, Racette SB, Stenson WF. Inhibition of cholesterol absorption by phytosterol-replete wheat germ compared with phytosterol-depleted wheat germ. Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1385-9. doi: 10.1093/ajcn/77.6.1385. PMID: 12791614.
  • [2] Chandrasekhar K, Kapoor J, Anishetty S. A prospective, randomized double-blind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Indian J Psychol Med. 2012 Jul;34(3):255-62. doi: 10.4103/0253-7176.106022. PMID: 23439798; PMCID: PMC3573577
  • [3] Pratte MA, Nanavati KB, Young V, Morley CP. An alternative treatment for anxiety: a systematic review of human trial results reported for the Ayurvedic herb ashwagandha (Withania somnifera). J Altern Complement Med. 2014 Dec;20(12):901-8. doi: 10.1089/acm.2014.0177. PMID: 25405876; PMCID: PMC4270108

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *