תרופות הרגעה ללא מרשם / טבעיות

הנכם מרגישים דאגה, חרדה ופחד. אתם כועסים על על אבדן כסף, בעיות בריאותיות, הבוס המציק בעבודה, צרות במשפחה או אהבה. אתם מרגישים שהלב דופק במהירות, הנשימה שטחית ומהירה, בדמיונכם אתם מתקדמים במהירות לעבר הקץ. במצבים הללו ובמצבים דומים אחרים, הגיוני לקחת תרופות הרגעה ללא מרשם, הנקראות לעתים תרופות הרגעה טבעיות, ובמקרים רבים זה כל מה שתצטרכו כדי להתאושש, להירגע ולחזור לעצמכם – וכמה שיותר מהר.

תרופות הרגעה טבעיות או עם מרשם?

בין אם יש לכם הפרעת חרדה כללית או התקף פניקה בודד, ייתכן שלא תרצו לפנות לקבלת תרופות הרגעה המחייבות מרשם רופא. לפחות לא בשלב זה. אז מה בכל זאת תוכלו לעשות?

יש מספר רב של דרכים להירגע. החל מטכניקות שונות להרגעה כמו יוגה ודמיון מודרך וכלה בתרופות הרגעה ללא מרשם או תרופת הרגעה טבעית חזקה. חלק מתרופות ההרגעה יפעלו מיד וחלקן יורידו את מפלס הדאגה בהדרגה ולאורך זמן.

מה האפשרויות לתרופות הרגעה ללא מרשם?

ל-תיאנין (נמצא בתה ירוק)

יכולת ידועה של נזירים בודהיסטים יפנים, היא לבצע מדיטציה במשך זמן רב, כאשר הם עירניים ורגועים בו זמנית. כיצד זה ייתכן? סיבה אפשרית ליכולת זו היא חומצת אמינו בשם ל-תיאנין הנמצאת בתה ירוק אותה צורכים נזירים.

האם לסברה זו יש גיבוי קליני? במחקרים שבוצעו על נבדקים שצרכו ל-תיאנין נמצא שחומצת אמינו זו עוזרת להפחית את לחץ הדם וקצב הלב. כמו כן נמצא כי ל-תיאנין מפחית תסמיני חרדה. במחקר שבדק את ההשפעה קצרת הטווח של ל-תיאנין נמצא שהנבדקים היו רגועים וממוקדים יותר.

להלן מחקר שבוצע בהולנד בשנת 2008 ובדק את השפעת ל-תיאנין על המצב המנטלי של הנבדקים – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18296328

מליסה רפואית

מליסה רפואית היא עשב רב שנתי שמוצאו באירופה, אסיה ותפון אפריקה. כיום מגדלים את המליסה גם בארץ. מקור השם הוא מיוונית ופירושו דבורה או דבורת דבש, על שום שדבורים נמשכות אל המליסה המשמשת אותן כמאכל.

במחקר כפול סמיות שבוצע בבריטנה, בשנת 2003, נמצא שיפור קוגניטיבי ושיפור במצב הרוח של נבדקים לאחר נטילת מליסה רפואית – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12888775

במחקר אחר, נבדקים בריאים, שצרכו תמצית של מליסה רפואית, נמצא שהם היו רגועים ועירניים יותר לאחר צריכת 600 מ"ג תמצית שהופקה ממליסה רפואית. זאת בהשוואה לקבוצת הנבדקים שקיבלו פלצבו.

מליסה רפואית נמכרת בכמוסה, תה או תמיסה. לעיתים קרובות בשילוב עם עשבים אחרים בעלי אפקט מרגיע כמו קמומיל או כשות.  לתשומת לבכם, על אף העובדה שנטיל מליסה רפואית נחשבת כבטוחה יחסית, ישנם מספר מחקרים בהם נמצא כי צריכת יתר של החומר הפעיל, עלולה לגרום חרדה. לכן ההמלצה היא להתחיל עם מנה קטנה.

קמומיל

אם יש לכם רגע קל של עצבנות או חרדה ורוצים להירגע, זה זמן מצויין להכין לעצמכן כוס גדולה ומרגיעה של תה קמומיל. בקמומיל ישנן תרכובות הנקשרות לאותן הרצפטורים (קולטנים) במוח בדומה לתרופות כמו ואליום.

את הקמומיל תוכלו לצרוך כתוספת, שלרוב מכילה מעט יותר מ – 1% של המרכיב הפעיל אפיגנין, יחד עם פרחי קמומיל שיובשו. במחקר כפול סמיות, שבוצע באוניברסיטת פנסילבניה בשנת 2009, חולים שסבלו מהפרעת חרדה, צרכו תוסף קמומיל במשך חודשיים. תסמיני החרדה של אותם חולים ירדו באופן משמעותי ביחס לקבוצת הבקרה שקיבלה פלצבו (תוסף ללא החומר הפעיל) – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19593179

 

ולריאן

קיימים מספר צמחי מרפא היכולים להוריד חרדה מבלי לגרום לתחושת עייפות או ישנוניות, כמו ל-תיאנין למשל, לעומת צמחי מרפא אחרים שמשמשים להרגעה שתוביל לשינה – כמו ולריאן. לצמח הוולריאן יש אפקט מרגיע ומרדים יוצא מן הכלל. בגרמניה למשל מאושר הוולריאן באופן רשמי לטיפול בנדודי שינה.

איך צורכים וולריאן? לוולריאן יש ריח רע, לכן רצוי לצרוך אותו בקפסולה או תמיסה (לא תה). בשל ההשפעה המרדימה שלו כדאי ליטול אותו לפני השינה ולא בבוקר. תוספי מזון המכילים ולריאן יגיעו לעתים קרובות בשילוב עם כשות, לימון וקמומיל.

לבנדר (אֲזוֹבִיוֹן)

ללבנדר יש ריח משכר, שיכול להפחית תסמיני חרדה. במחקר שבוצע ביוון, בקרב מטופלים ששהו בחדר המתנה לרופא שיניים, שהיה מבושם עם לבנדר, סבלו מפחות תופעות של חרדה. במחקר נוסף בפלורידה, שאפו סטודנטים לבנדר לפני בחינה ודיווחו על פחות תופעות הקשורות לחרדת בחינות, אם כי חלקם דיווחו גם על טשטוש במהלך הבחינה.

במחקר שבוצע בגרמניה, בשנת 2014, נמצא שגלולה עם תמצית לבנדר הפחיתה תסמיני חרדה בקרב אנשים עם הפרעת חרדה כללית ביעילות דומה לאטיוון (תרופת מרשם דומה לוואליום) –  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24456909

כְּשׁוּת (כשותנית)

כשות או כשותנית היא צמח מטפס, רב-שנתי, השייך למשפחת הקנאביים. כשות משמש רכיב חשוב בתעשיית הבירה. איננו מעודדים כאן שתיית בירה שכן חליטה של כשות מונעת את היתרונות המרגיעים של הצמח. התרכובת בעלת האפקט המרגיע המופקת מצמח כשות היא שמן אתרי (נדיף).

התרכובת מרירה מאוד ולכן לא ניתן לצרוך אותה בכמויות גדולות בתה, אלא אם כן היא מגיעה בשילוב מנתה או קמומיל. כשות משמש כתרופת שינה בשל השפעתו המרגיעה, לעיתים בשילוב עם ולריאן.

 

פסיפלורה (שעונית)

הפסיפלורה הינו צמח מטפס רב שנתי שמקורו במרכז אמריקה ודרומה. למרות שהחלק בפסיפלורה שמכיל את רוב החומרים הפעילים הוא הפרחים, לרוב יעשה שימוש בעלים או בכל הצמח המיובש.

למרות השם בלועזית Passionflower, שפירושו "צמח תשוקה", היה מתאים יותר לקרוא לו צמח הרגעה או שינה. המכון הגרמני לתרופות מכיר ואישר את השימוש בפסיפלורה לטיפול בחוסר שקט נפשי.

מספר מחקרים מצאו שפסיפלורה יכולה להפחית תסמיני חרדה ולשמש כמשרה שינה ביעילות דומה לתרופות המחייבות מרשם רופא. כיוון שנטילת פסיפלורה עלולה לגרום להרגשם נמנום, מומלץ לא לקחת בשעות הבוקר או במקביל לצריכת עשבי מרפא אחרים כמו כשות או תרופות הרגעה עם מרשם. כמו כן מומלץ לא לקחת ברציפות מעבר לארבעה שבועות.

 

אומגה 3

אומגה 3 הוא אחת מתת הקבוצות של חומצות השומן הלא רוויות. בשנים האחרונות פורסמו מחקרים רבים בזכות הסגולות של חומצת השומן אומגה 3.  ביניהם מחקרים שהצביעו על הפחתת רמת החרדה בקרב הנבדקים.

למשל במחקר כפול סמיות שבוצע באוניברסיטת אוהיו, בשנת 2011, בקרב סטודנטים לרפואה, צרכו הסטודנטים 2.5 מ"ג חומצות שומן מסוג אומגה 3 למשך 3 חודשים. הסטודנטים שצרכו את החומר הפעיל דיווחו על רמות חרדה לפני בחינות שהיו נמוכות בהשוואה לקבוצה שקיבלו פלצבו –  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3191260/

מהכין משיגים? המלצות המומחים היא לצרוך אומגה 3 מהמזון. שמן שהופק מדגי מים קרים כמו סלמון נחשבים למקורות הטובים ביותר. דגים נוספים המכילים אומגה 3 הם סרדינים ומולים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *